Gucci Melancarkan Metaverse Eksperimen Dengan Siri Baru NFT Dipanggil #SUPPERGUCCI!

  • Dengan kerjasama Superplastic, Gucci telah melancarkan ruang percubaan maya yang dipanggil Vault dan merupakan laluan percubaannya untuk memasuki metaverse. Superplastic juga telah mencipta siri NFT untuk Gucci.
  • Siri NFT ini ialah set ke 10 #SUPERGUCCI, seperti yang disebut oleh Gucci. Walau bagaimanapun, Gucci telah pun terlibat dengan aktiviti NFT kerana ia melancarkan Gucci Aria NFT pada Jun 2021.
  • Vault ialah ekosistem dalam talian maya yang akan berdasarkan konsep kedai dalam talian dan boleh dianggap sebagai muzium rumah fesyen dengan pelbagai jenis.

Nampaknya industri fesyen di seluruh dunia telah menemui pautan asas kepada NFT. Gucci telah mencapai kedudukannya, sekali lagi, minggu ini, dengan pengenalan keluaran kerjasama baharu. Burberry ialah salah satu syarikat pereka pertama yang memasuki pasaran NFT pada Ogos 2021. Gucci pula, mempunyai rasa pertama NFT sebelum cerita itu. Gucci kini telah menggandakan aktivitinya, dan bekerjasama dengan Superplastic, ia telah melancarkan Vault, ekosistem dalam talian percubaan.

#SUPERGUCCI, seperti yang disebut oleh Gucci, ialah penerokaan kerjasama pertama jenama itu untuk NFT dan siri NFT baharu ini ialah satu set sepuluh #SUPERGUCCI. Gucci, dalam tweet, mengatakan bahawa set NFT dalam siri baharu ini telah dicipta oleh Superplastic, dan ia mewakili kursus percubaan yang persepsi di dalam metaverse.

Langkah Terdahulu Gucci Ke Arah NFT

Walaupun, seperti yang dinyatakan sebelum ini, ini bukan langkah pertama Gucci dalam ekosistem metaverse dan NFT. Sekitar Jun 2021, Gucci mencipta dan melancarkan NFT pertamanya, yang dinamakan Gucci Aria NFT , bernilai $25,000 di Sotheby\’s. Keluaran NFT ini sedikit berbeza daripada NFT yang dikeluarkan sebelum ini kerana Gucci mengambil pendekatan berbeza kali ini, butirannya membayangkannya sebagai kedai berdasarkan konsep dalam talian. 

Bercakap tentang platform Vault, ia telah dijelaskan sebagai berada dalam peringkat evolusi yang berterusan dengan halaman arkib yang disesuaikan dan dipulihkan dipaparkan serentak dengan pilihan pelbagai item daripada jenama lain. Pertimbangkan Vault sebagai muzium maya rumah fesyen dengan pelbagai jenis.

Selain daripada Burberry, perniagaan fesyen dan pakaian telah memasuki dan meneroka pasaran secara tetap. Pesaing utama Gucci, Louis Vuitton, Dolce & Gabbana, dan Dior, semuanya telah mengambil bahagian dalam projek blockchain dan NFT dalam beberapa bentuk, manakala lebih banyak syarikat pakaian tradisional, seperti Adidas dan Gap, baru-baru ini membuat berita dengan penglibatan crypto mereka.

Jenama Lain yang Mengusahakan NFT & Metaverse

Gap baru-baru ini menjadi tajuk utama kerana menjadi syarikat pakaian besar pertama yang mengeluarkan NFT, melancarkan \’koleksi NFT gamified\’ dengan produk edisi terhad eksklusif untuk pengumpul yang menggunakan rangkaian Tezos.

Sudah tentu, tidak semua perniagaan cenderung dengan idea NFT, Hermes, khususnya, telah ditonjolkan sebagai jenama yang tidak berpuas hati dengan pereka yang telah meniru imej jenama mereka. Hermes nampaknya bimbang tentang pelanggaran IP dan tanda dagangan dengan MetaBirkins pemaju NFT Mason Rothschild, seperti yang dilaporkan sebelum ini dalam NFT edisi Disember. Syarikat fesyen, tanpa mengira kedudukan mereka dalam pasaran, pastinya menemui pendekatan baharu untuk berinteraksi dengan pengguna, namun, daya maju ringkas dan tahap interaksi yang NFT akan dapat alami dengan pelanggan ini masih perlu disaksikan.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *